Saturday, September 27, 2008

Potong Rumput , Air dan api

semalam aku beria2 sungguh nak potong rumput kt kawasan umah, bukan kau sorang tapi dengan adik aku la...tapi dia sekerat jalan ja, selesai cari minyak apa semua ambil barang pastu tingai ja aku sorang2 tukang potongnya... walaupun dihalang oleh beberapa pihak sebab kami nak buat dalam kelam, bercahayakan sedikit cahaya dari tembok....bila kali pertama nak start mesin huh mesin minyak xda, pastu apa lagi sentengah jam cari minyak sebab semua xbuka waktu malam yang ada pun jauh....pastu hentam yang moto classic punya minyak moto sampai kering ambik minyak moto tuh..kat sini pun mcm2 hal jugak nak ambik minyak dalam tank tuh tapi xmau sedut pasai bau petrol punya lah kuat dan satu lagi takut telajak masuk dalam mulut telan erm...buang masa leh tahan jugak pastu cabut paip minyak turun ke kaberator..akhirnya walaupun tumpah sedikit xpalah...(yelah bersungguh2 nak buat org semua kata esok tapi dak xmau nak buat jugak) ok dah settle pasai minyak isi apa semua ha satu lagi hal mai lak....hal xmau hidup lak, pa lagi, sentengah jam dok perusah...nasibla last2 leh jugak kalau dak serender dah, xlarat tarik tali stater da..lenguh tangan oo....pas idup apa lagi mula lah ku angkat kebahu pastu p kawasan nak potong hahaha...jeng jeng jeng la...kelam xnampak mata pisau pun xnampak yang nampak batang tu ja nampak (waduih mcm mana nak buat nieh, aku pikir sorang2 sambil buat slow...erm kompem xnampak nieh huhu...xpalah mesti teruskan xkan nak buat sekerat jalan kot) cover malu la hehe, mana taknya leh tahan ramai jugak org yalah bunyi mesin potong rumput malam2, sebab aku rasa lah org xpenah2 buat kerja tu waktu malam kot dah tu dalam kelam lak tuh sob2......pastu apa lagi mulakan kerja memotong dgn memakai mata kucing haha...mata manusia xnampak dalam kelam kot mata kucing aku rasa leh nampak... wew2 wew..kezupkezup kena batu...dah xnampak tuh macam2 la kena.. siap berapi2 lagi...kalau waktu siang kena batu xnampak sangt api tuh..waktu malam perh mcm main bunga api tuh :D ada kot xsampai 5min jalan peww...pancutan cecair terjah ke baju dan seluruh badanku mula2 biaq dulu sat jalah sambil pikir....hoho aku pikir sorang2 dalam pala....paip minyak mana lak bocor ni adoi setahu aku mesin nie ada petrol dgn minyak gris kt batang dia ja...haha pastu mandi ujan aku..time tuh malam tegah malam jugak la....tekanan air kuat jadi terbang tinggi ke awan lah.... air itu, erm pastu baru aku perasan jiran aku baru buat piping kerumahnya, dengan rasa adoi masalah lagi nieh kenapala paip tuh kat atas kenapa lah aku xingat.....aku pun stop engine, masuk umah cari penyambung dgn gegaji paip sambil di instructor oleh ayah aku...apa lagi mulakan tugas baru, sambil ayah aku bagi briefing , aku pun mulakan tugas dgn cari paip dulu, untuk nak kepak kena lah bagi panjang sket...psatu tarik punya tarik, xcukup panjang erm nasiblah org buat jalan tuh buat xsiap lagi kat depan jalan kuar umah aku tuh, ada paip yang sama sungguh panjang masih di atas, jdi stat kepak kat situ, ( kepak untuk bagi stop ayaq la, mudah untuk keja sambungan nanti), then selesai kepak, potong paip tuh sambung balik, pastu selesai sambung balik...release balik paip yang kepak tuh air jalan selesai tugas itu...( time nie leh tahan org gak ramai dgn budak2 la depa dok kumpul bulan2 puasa dkat2 nak raya nieh..erm nak buat cam mana adei...) pastu aku pikir balik nak sambung ka nak benti, pikir punya pikir bek aku teruskan sebab nanti aku malaih xterpotong2 plak rumput2 nieh....jadi kerja utama tadi diteruskan dgn lokasi yang berbeza lak(lokasi tadi biar dulu pasai ada basah2 sket) apa lagi keja ditengah malam bunyi yang macam2 aku terus gagahi semoga mata pisau ini jaganlah patah huhu patah pun hentam lah ke lain jagan ke org2 termasuklah aku...akhirnya kerja dalam kelam itu selesai....tapi masih xsemuanya sebab kawasan dalam rumah ada lagi yang tu aku kata dalam ati memang kena buat waktu cerah...then stop da mechine, pastu tugas adik aku lak suh dia kemas balik peralatan2 yang aku gunakan untuk semua kerja2 pada malam itu..satg cerah baru aku nak tgk hasilnya haha mesti ada yang xkena ada yang tinggi ada yang rendah rumput2 itu, xpalah asalkan aku potong dari xpotong...jadi pengajaran kat sini kalau org xpenah buat satu2 benda itu memang ada sebabnya, kalau kita nak buat jugak kena kaji sebab2nya dan perbaiki kelemahan yang ada mcm contoh kes nieh, kalau nak buat kerja nieh sekurang2nya aku rasa tough light yang kat kepala tu perlu, atau pun kalau bajet tinggi dan memnag must potong jugak waktu malam argent bajet tinggi pasang spotlight utk kawasan nak potong itu lagi bayak lagi bagus supaya kita nampak apa nak potong ( mcm kes nei hentam main potong ja, kena apa pun xtau, kalau ular ka ada entah2 dah potong kerat berapa dah) sekian itu lah cerita potong rumput air dan api...

hah, adoi baru teringat cikgu aku ada suh mintak tolong dia potong rumput kat rumah dia sebab aku kan penganggur kelas atasan jadi dia mintak tolongla....aku xbagi jawapan lagi kat dia aku cakap nantilah2 sebab ari tu aku terikat dgn kerja lain....adoi2 mcm mana tah aku xlarat la nak p potong huhu, nak tolong memang nak tolong tapi rasa cam xlarat ja nak potong...mcm mana tah?erm....dah lama dah tuh dia suh erm...

No comments:

Post a Comment