Monday, December 15, 2008

Future



aku dapat rasa..
nanti
banyak pekara harus aku tinggalkan
banyak perkara aku perlu ingat,
banyak pekara aku harus belajar...
satu hari nanti aku akan sibuk,
bz dengar buku, dengan pelajran..
tidak lagi macam sekarang....
tidak lagi mcm sebelum ini,
dulu aku leka,
aku malas,
aku sgt malas,
aku sentiasa menunggu...
sekarang aku harus berubah
aku perlu berubah
sekarang aku harus bersedia..
bersedia untuk maju
bersedia untuk menerima beban
bersedia menempuh cabaran ini untuk melangkah..
melangkah pergi kearah yg ditujui
semoga suatu hari nanti
ia pasti
aku takut
aku lupa
aku lupa tujuan aku
aku lupa semangat aku
aku lupa niat aku
aku lupa impian aku
lupa segala angan-angan aku
oleh itu, aku sentiasa berdoa
sentiasa beringat
semoga aku tidak lupa
tidak lupa akan ini semua...


Thanks Allah
Thanks Family
Thanks Friends

aku sangat bersyukur diberi peluang ini
semoga aku berjaya suatu hari nanti

sisa masa dirumah
around 2 weeks plus a few days

luangkan sedikit masa anda untuk ini...
sebagai panduan dan pengajaran untuk kita semua


25 PESANAN LUQMAN El-HAKIM
Kepada Anak-Anaknya

01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan
lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya.
Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan
itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN
dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

02 - Orang - orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk
menerima nasihat,maka dirinya akan mendapat penjagaan dari Allah.
Orang yang insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain,
Dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

03 - Hai anakku, Orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri
dalam beribadat dan taat kepada ALLAH, maka dia tawadduk
kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu
berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

04 - Hai anakku, Seandainya ibubapamu marah kepadamu
kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu
adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya
berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu
siang dan gelisah di waktu malam.

06 - Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang
sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH.
Takutlah kepadapd ALLAH dengan sebenar benar takut(takwa),
tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

07 - Hai anakku, Seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya
kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak
akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yang tidak benar.
Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah
daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.

08 - Hai anakku, Engkau telah merasakan betapa beratnya
mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi
akan lebih lagi daripada semua itu, adalah bilamana
engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.

09 - Hai anakku; Janganlah engkau mengirimkan orang yang
bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik,
sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan,
bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta
itu telah memberikan akibat yang berbahaya.

11 - Hai anakku, Bila engkau mempunyai dua pilihan,Takziah orang
mati atau hadir majlis perkahwinan, Pilihlah untuk menziarahi
orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat
sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanyamengingatkan dirimu
kepada kesenangan duniawi sahaja.

12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan,
kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah
lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.

13 - Hai anakku, Janganlah engkau langsung menelan sahaja
kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja
pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan
kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang takwa
dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara
meminta nasihat dari mereka.

15 - Hai anakku, Bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau
selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya.
Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka
setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, Pada hal ia masih
mahu menambahkannya.

16 - Hai anakku, Bila mana engkau mahu mencari kawan sejati,
maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah.
Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,
maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian,
maka berhati-hatilah.

17 - selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu,
dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang
terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.

18 - Hai anakku, Bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya
sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya.
Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.

19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang
yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain
kerana itu adalah sifat riya' yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

20 - Hai anakku, Janganlah engkau condong kepada urusan dunia
dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau
diciptakan ALLAHbukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya
tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya
dengan dunianya.

21 - Hai anakku, Usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan
kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan
lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah
agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22 - Hai anakku, Janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu
yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti,
janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu,
janganlah mensia-siakan hartamu.

23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam
akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa
yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

24 - Hai anakku, Bergaullah rapat dengan orang yang alim lagi berilmu.
Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini
mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah
dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.

25 - Hai anakku, Ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja,
dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu.
Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah
kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.
Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya
kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka.
Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka,
kelak akan membinasakan dirimu.






10 comments:

  1. waa ! that cat. is that urs? ehe
    btw, u kedah kt mna?
    still student?
    blog i xfemes laa. i dunno y u bley find my blog. cz anyone dsnt noe my blog yet.
    nway, nice to meet u.
    anndd who are u mr? :)

    ReplyDelete
  2. ermm good luck in ur life, nmpk gaya mcm u na smabung study da, dpt smbung mana2 ke?
    =)

    ReplyDelete
  3. nebes td..
    ingt kan ade kene mengene ngan sang kucing 2..
    huuu..
    =pp

    ReplyDelete
  4. kucin???
    hahahha..
    aku suka nasihat tuh.

    ReplyDelete
  5. bgku bukan satu hari nanti..
    tp bulan depan..tahun depan..
    SPM menantiku ~~

    ReplyDelete
  6. silentlyme .
    yup...its mine...
    kedah kat mana?:D hehe radius location..15min from jitra
    yup IsyaAllah wanna be student back..
    maybe coz i'm da bloger hoping kot :)
    nice meet you too..i'm kg boy :D

    baity
    :P hehe...thanks, yup some place =)

    cik melor
    hehe...kucing tu pun tgh pikir agaknya :P

    Bunga
    thanks bunga...ia sebagai peringatanku yg mudah lupa inih...:)


    m!ss_yaNa
    yup..SPM also important
    but sautu hari nanti
    penentu segalanya...
    itu kehidupan yg sebenar
    kehidupan yg dicari
    kehidupan yang diingini :)
    thanks missyana..
    SPM
    sekarang saya perlu maju
    dulu saya pelajar malas...:)
    study from now yaNA

    ReplyDelete
  7. haha anda penulis yg baek.
    n tukang snap yg baek gak;D

    epi n smile alwayz!

    gud luk in wateva u do..
    alwayz pray 4 u;D

    ReplyDelete
  8. waa...si kecil...
    anda perlu perli jagan puji :D
    thanks yep...

    seyum2 selalu

    ReplyDelete